onsdag 9. mars 2011

Passiflorafeber!

For et par år siden hadde jeg virkelig dilla på pasjonsfruktfamilien.. da mener jeg ikke fruktene, men plantene naturligvis;)




For noen dager siden var det oppe et spørsmål på Hagegalforumet vedrørende denne nydeligheten, og jeg tok et dykk i frøpermene for å se hva som kunne gjemme seg der;) Og hva fant jeg ikke, jo massevis av passiflorafrø:D

Så i kveld har jeg sådd et lite utvalg. Jeg mener å huske at de var ganske greie å så, men nå er jo frøene et par år gamle allerede og disse er nok best ferskest mulig. men det koster jo lite (les: ikkeno) å prøve:)
Sortene jeg valgte å så var: Passiflora mollissima, alata, subpeltata, aurantia og trifasciata. Gror ikke disse, så har jeg ihverfall 16 sorter til å prøve...









Fortsatt god vår!
Lill Kaja

6 kommentarer:

Mariann sa...

Passifloraer er nydelige. Jeg har den vanlige blå, P. caerulea. Ser at det finnes mange flere spennende sorter, men har ikke sett de i vanlig salg her omkring.
Nydelig den rosa du viser bilder av.
Lykke til med spiringen!

Anonym sa...

Hmmm... Jeg har en passoflora i matpakken. Kanskje et par av frøene skal finne en potte.

Line S sa...

Nydelige er ordet. :) Kanskje jeg må bestille litt mer frø. ;) Det største problemet er vel at jeg egentlig ikke har noe egnet sted å ha dem.

Nostalgia sa...

Og der har jeg spirer på iallefall tre av sortene jeg sådde (5)! JIPPI!

Thelma Louise sa...

spennede , disse kjenner jeg ikke til...) spennede med drivhus ?

Ha en fin kveld.)

Frøya-Heidi sa...

Så nydelig den var den rosa passifloraen! Jeg hadde den vanlige blå ett år, men den berga ikke vinteren.

Med ønske om en deilig vår!